Artex Logo

De newsletter: vandaag meer dan ooit actueel

Content Marketing is hot momenteel. Soms is het dan weer al storytelling wat de klok slaat …
Is content marketing of storytelling een must, ‘the next big thing’ in marketingland, of eerder een hype? In beide gevallen moet je zinvolle informatie verspreiden die niet rechtstreeks gekoppeld is aan je producten of diensten, maar die zorgt voor interactie, meerwaarde biedt en een binding met je organisatie creëert. Want énkel door de distributie van relevante en waardevolle content voor je doelgroepen bouw je aan je reputatie en autoriteit. Moet je nu massaal gaan bloggen? Op social media intensief verhalen vertellen over je organisatie, over wat er gebeurt in je markt? Moet je nu allerlei boeiende “content” verspreiden via e-mails, white papers en e-zines …?

geert.jpeg

door Geert Neutens

Directie Artex

13-03-2017

Het gaat nog steeds hierom...

Meer dan een decennium geleden realiseerden we voor een klant een aantrekkelijk personeelsblad en klantenmagazine dat een belangrijke bijdrage moest leveren aan de reputatie van het bedrijf bij hun medewerkers én klanten. We wisten hoe we via interessante invalshoeken verhalen konden brengen met een duidelijke doelstelling. Bovendien bouwden  we interactiemogelijkheden in, er kon gereageerd worden op de artikels … We waren de “storytellers” van nu. Onze focus toen: reputatie versterken, deskundigheid en autoriteit uitbouwen, relatie met het merk verbeteren, aandacht genereren, naamsbekendheid vergroten, bereik genereren, imago verbeteren, … Die objectieven zijn nu écht niet anders dan een decennium geleden. Ja, de brievenbus heeft nu de vorm van e-mail en social media. De consument en potentiële consument beslist nog steeds zélf wat, hoe en wanneer iets wordt gelezen of bekeken. Bij welk kanaal dan ook. Dus als je “content marketing” wilt inzetten: doe het simpel, en start met een eigen newsletter voor je merk, bedrijf of organisatie.  Zowel in gedrukte vorm als digitaal.

 

“We waren de storytellers van nu”

 

Weet wat je doelgroep wil

Voor je begint: baken de doelstellingen van je newsletter duidelijk af. En vooral: wie is je lezersdoelgroep? Een newsletter is de ideale manier om berichten precies af te stemmen op je  doelgroep(en) met specifieke interesses en verwachtingen. De inhoud bepaalt het succes; verzamel dus álle relevante input inzake producten, projecten, acties, trends, beursdeelnames, gebruiks- of installatieadvies, klantenverhalen, achter de schermen, medewerkersportretten, vraag en antwoord … Hoe meer de content is afgestemd op je doelgroep, hoe hoger de respons en betrokkenheid.

 

Een actuele en gedetailleerde database bepaalt evenzeer het succes van je newsletter. In een B2B omgeving: praat met je verkoopteam en identificeer de belangrijkste doelgroepprofielen. Organiseer een bevraging bij je doelgroep(en). Bied een extraatje of leuke korting aan in ruil voor aanvullende profielinformatie. Nodig je publiek uit om feedback te geven, suggesties te doen, vragen te stellen … Segmenteren en personaliseren bieden je ongetwijfeld een hogere ROI.

Ja, er is nog leven voor print

Bepaal het formaat, de omvang en de frequentie van je newsletter. Een gedrukte versie of eerder een e-letter?  Stel jezelf realistische doelen wat omvang betreft. Het heeft weinig zin om eenmalig een lijvige newsletter de deur uit te sturen, als je dergelijke inspanning op termijn niet kunt volhouden. Vergeet bij e-letters bovendien niet te testen: welke onderwerpregel werkt het best, welke invloed heeft het tijdstip van uitsturen op het lees- en klikgedrag, wordt je newsletter bekeken op een tablet?  (Stem dan je opmaak af op het kleinere scherm en zorg dat knoppen en fonts voldoende groot zijn).


Maar laat je vooral niet afschrikken! Zodra je eerste editie een feit is, heb je een mooie basis om mee verder te werken. En neen, print is nog lang niet dood! Kwaliteitsvol drukwerk wordt nog steeds geapprecieerd, bekeken en gelezen en heeft dus zeker zijn plaats in het communicatiespectrum. Vooral nu mailboxen overspoeld worden met e-letters. Omdat er minder drukwerk in de bus valt  heeft je newsletter nu dus meer kans om opgemerkt te worden. Het sterkste effect behaal je door print en digitaal te combineren. Toch blijft het de (potentiële) klant die beslist  wat, hoe en wanneer iets wordt gelezen of bekeken.

Reacties

Dimitri De Vleeschauwer  Deal webdesign

2017-03-17 09:15:44

k persoonlijk stuur enkel nieuwsbrieven naar mijn klanten. Mensen zomaar out-of-the-blue stalken en lastigvallen met een nieuwsbrief over zonnepanelen bijvoorbeeld, daar heeft niemand een boodschap aan. Ik stuur ook een andere nieuwsbrief naar mensen die een opt-in gedaan hebben op mijn website. Alle andere mensen moet je imho niet lastig vallen. Er zijn al mails genoeg. Groetjes Dimitri De Vleeschauwer http://www.deal-webdesign.be/diensten/nieuwsbrieven.html

Schrijf een reactie