Artex Logo

Hoe efficiënter samenwerken met het reclamebureau?

Onlangs volgde ik een interessant seminarie over dit onderwerp. Meer specifiek ging het over optimale briefings voor diverse opdrachten en projecten. Dit kan je echter zeer ruim zien; daarom breng ik ook een aantal persoonlijke bevindingen vanuit mijn praktijkervaring.

IMG_6896.jpg

door Sarah Spruytte

Account Executive

27-04-2017

Alles begint bij de eerste briefing

Een goede eerste briefing tussen klant en bureau is cruciaal. Hoe gedetailleerder de briefing, hoe beter. Tijdens een dergelijke bijeenkomst rijzen heel wat vragen, neem daarom de tijd en ga niet onmiddellijk creëren. Overhaast te werk gaan is op lange termijn niet voordelig!

 

Tijdens de briefing met de klant moet voldoende tijd voorzien worden om van gedachten te wisselen rond een aantal basiselementen. Een brainstorm over de wezenlijke claims in de boodschap, samen nadenken over de core doelgroep, wat wil men bereiken, is dit al dan niet meetbaar, … Antwoorden op al deze vragen zorgen voor een betere en meer concrete creatieve briefing.

 

Als het een uitgebreide campagne betreft is een debriefing soms aangewezen vooraleer met de creatie te starten. Dit werkt aanzienlijk verrijkend en zorgt voor nieuwe invalshoeken.

 

Ten slotte is de aanwezigheid van de art director bij de briefing in bepaalde gevallen relevant. Hij/zij kan reeds feedback of ideeën aanbrengen, begrijpt en interpreteert de opdracht beter.

De juiste creatie

Een duidelijke eerste briefing, eventuele debriefing en aanwezigheid van de art director zorgt ervoor dat de creatie veel gerichter gaat werken. De grenzen worden helder afgelijnd: zo vermijden we freewheelen, tijdverlies en sterke ideeën die echter niet ter zake doen.  Wat mij betreft: hoe scherper en duidelijker de krijtlijnen waarbinnen we de creatie uitdagen, hoe beter en concreter de creatie!

Online of face-to-face contact?

Eerste briefings en feedback tijdens het creatieve proces gebeuren idealiter face-to-face.

Tijdens de productie nadien maken we meer gebruik van de online faciliteiten. De meest praktische manier om comments te geven gebeurt via een interactieve pdf, waarop de klant zijn opmerkingen digitaal toevoegt. Geschreven feedback inscannen brengt meer werk en problemen met zich mee. Het bureau moet het geschrift van de klant ontcijferen en verliest kostbare tijd, of de feedback wordt verkeerd geïnterpreteerd.

Persoonlijk vind ik het eveneens belangrijk om feedback te verzamelen op één enkele pdf. Telkens verschillende mails sturen met nieuwe, kleine opmerkingen of correcties gaat minder snel vooruit en zorgt voor verwarring. Uiteraard is dit niet zwart/wit: indien met strakke deadlines gewerkt wordt, is het soms beter om elke keer kleinere comments door te geven.

 

“Een duidelijke briefing
zorgt voor de juiste creatie.”

 

Hoe contacten organiseren?

Op welke manier contact leggen? Hoe vaak? Telefonisch en via e-mail is de meest vanzelfsprekende manier. Toch kan een verplaatsing maken evenzeer nuttig zijn; vooral op lange termijn blijkt dit efficiënter. Zelf zou ik minimaal 1x per maand een statusmeeting inplannen, bij grote en/of verschillende projecten zelfs wekelijks. Tijdens deze meetings worden heel wat concrete afspraken gemaakt en onmiddellijk opgestart. Via mail daarentegen kan dit iets langer duren.

Tot slot: de juiste mix tussen online en face-to-face contacten heeft vooral te maken met gezond verstand!   

Reacties

Schrijf een reactie