Artex Logo

Ontdek de impact van data op je marketing & sales

Op het derde “Good to Know”-event van Artex bracht onze gastspreker Frederiek Demyttenaere een glasheldere en inspirerende visie over dit onderwerp. Hij liet hypes en buzzwords voor wat ze zijn en had het vooral over de impact van data op je marketing & sales.

 

keynote-speaker.jpg

door Frederiek Demyttenaere

Business Analist – Projectleider bij i.deeds nv

09-11-2017

Uw marketing optimaliseren met data

Waarom zijn data vandaag onmisbaar voor elke marketeer? De tijd van loutere push-strategieën is voorbij. De klant gaat op zoek naar u. Data-analyses geven u het nodige inzicht in uw klant, zijn behoeften en zijn koopgedrag om uw marketing hierop af te stemmen. Tijdens ons derde ‘Good to know’ event lichtte gastspreker Frederiek Demyttenaere, Business Analist – Projectleider bij onze klant i.deeds nv, dit toe.

De consument is veranderd

Tot begin jaren 2000 was outbound marketing de standaard. Daarbij pushen bedrijven informatie om consumenten te bereiken. Tegenwoordig gaan consumenten actief op zoek naar uw product, merk of bedrijf. 4 van de 5 consumenten zijn goed geïnformeerd voor ze contact met u opnemen. De afgelopen jaren wint inbound marketing dan ook aan belang.

 

“Zo kunt u zelfs toekomstig koopgedrag voorspellen, koopgedrag in modellen gieten en klanten segmenteren. ”

 

Uw merk makkelijker vindbaar

Inbound marketing is erop gericht makkelijker gevonden te worden door uw doelgroepen en op hun behoeften in te spelen met relevante content bv. via blogs. Uiteraard is ook het doel de conversie te optimaliseren. Met SEO en SEA versterkt u de relevantie van uw website en campagnes. Inbound marketing gaat in 2 richtingen. Een goede contentstrategie is dan ook een must. Want ook u streeft naar likes en reacties. Kortom, succesvolle marketing is vandaag een combinatie van inbound en outbound marketing.

Wat meten?

Het aantal kanalen om vandaag aan marketing te doen is enorm uitgebreid. Om te weten welk kanaal de beste resultaten oplevert, moet u uw campagnes voortdurend meten. Wat is succesvol en wat niet? Het is belangrijk om 8 elementen in uw analyses te betrekken: de waarde en kennis van uw merk, trends in de markt, concurrentie, niet-beantwoorde behoeften, marktvolume, vraag, prijs en natuurlijk … de klant zelf.

Uw klant leren kennen

U kunt maar goed inspelen op uw klanten als u ze goed leert kennen. Dat kan door naar hen te luisteren via social media als LinkedIn en Facebook. Wat denken en zeggen ze over uw merk? Ook data-analyses geven u inzicht in uw klanten en hun koopgedrag. Zo kunt u zelfs toekomstig koopgedrag voorspellen, koopgedrag in modellen gieten en klanten segmenteren. Het is ook van belang om niet-klanten te meten en te begrijpen waarom ze geen klant zijn. Al deze informatie laat u toe uw product, prijs, promotie, distributie, … op een klantgerichte manier te optimaliseren.

 

Uw website als schat aan gegevens

Websites bieden vandaag een schat aan informatie. Tal van eenvoudig in te bouwen analysetools zijn beschikbaar. Dat kan gaan van Google Analytics, analyses van hoe bezoekers klikken en navigeren tot interviews en online enquêtes die peilen naar bezoekersfeedback. Zo weet u duidelijk wat uw website succesvol maakt en wat niet. 

 

Kennis integreren en gebruiken

Niet alle gegevens hebt u in eigen handen. U kunt bronnen van zgn. ‘big data’ integreren in uw analyses. Het is belangrijk alle informatie over uw merk, markt, klanten en niet-klanten te integreren. Zo bouwt u de nodige kennis op om uw acties succesvol te evalueren en (bij) te sturen.

    Tips

    • Combineer outbound en inbound marketing
    • Integreer al uw databronnen om kennis op te bouwen
    • Wees actief op Facebook en LinkedIn
    • Publiceer relevante blogs op uw website
    • Video is de toekomst, vloggen dus ook
    • Meet ook mensen die geen klant zijn
    • Laat u adviseren rond GDPR (General Data Protection Regulation) om in orde te zijn met  de Europese wetgeving over databescherming vanaf mei ‘18

    Reacties

    Schrijf een reactie