Artex Logo

Social media, een opportuniteit in B2B?

Dat social media intussen een vast onderdeel is van onze dagelijkse tijdsbesteding is al lang geen nieuws meer. Wel is het nog steeds een uitdaging om social media in te zetten in een B2B-omgeving. Tijd dus om hier eens wat dieper op in te gaan.

26d05e3.jpg

door Stephanie Ameel

Account Executive

07-06-2017

Wat met social media in een B2B-context?

Het gebruik van social media in een B2C-kader lijkt een evidentie. Want we volgen toch allemaal graag de merken waar we persoonlijk fan van zijn? Maar hoe zit het dan met bedrijven die op de B2B-markt actief zijn? Wel, je communiceert eigenlijk met net dezelfde mensen! Bij B2C is engagement zeer belangrijk, terwijl bij B2B vooral moet ingegaan worden op de oplossing voor een probleem. Bovendien zijn je social media kanalen een extra manier om online gevonden te worden aangezien deze sowieso hoog scoren in zoekmachines. En je hebt ze nog eens zelf in de hand!

De keuze van je kanalen

Onmiddellijk inzetten op alle social media kanalen is niet bepaald de beste beslissing. Niet alleen neemt dit meteen heel veel tijd in beslag, de kans is ook groot dat deze manier van werken op lange termijn niet haalbaar blijft. Bekijk daarom grondig welke kanalen het best bij je bedrijf passen en wat je doelstellingen per kanaal zijn. Heb je niet echt een visueel product, ga dan zeker niet voor Instagram. Wil je luchtig communiceren met je volgers, dan is Facebook zeker een mogelijkheid. Hou je het liever zakelijk en informatief, dan kan LinkedIn de beste keuze zijn. Twitter is dan weer geschikt om veel boodschappen in een korte periode te verspreiden, maar is opnieuw zeer tijdrovend. En voor veel videomateriaal is YouTube de hotspot van het moment. Extra pluspunt: aangezien YouTube eigendom is van Google scoort dit kanaal uiteraard hoger. Facebook werkt hiervoor wel aan een inhaalbeweging. Belangrijk is vooral te onderzoeken waar je doelgroep aanwezig is! Want hen wil je tenslotte toch bereiken? Je kan trouwens nog verder gaan segmenteren door gerichte advertenties op te zetten, bijvoorbeeld op basis van socio-demografische gegevens of interesses, naar mensen die je nog niet volgen maar wel interesse kunnen hebben in je product. Dit is zeker interessant aangezien social media kanalen op zich massamedia zijn. Het budget voor advertising op social media valt trouwens ook zeer goed mee in vergelijking met offline advertenties.

 

“Neem je social media kanalen op in je volledige communicatiestrategie.”

 

Social media kalender

Dat social media ook belangrijk is voor bedrijven, is een understatement. Zorg ervoor dat alle gebruikte kanalen goed opgevolgd en gestuurd worden. Even tussendoor iets random op Facebook plaatsen, is absoluut niet de meest succesvolle werkwijze. Bekijk je social media kanalen ook zeker niet als een losstaand gegeven, maar neem ze op in je communicatiestrategie. Op die manier zorg je voor relevante content die je crossmediaal kan gaan verspreiden op een gestructureerde manier. Geregeld de juiste content op je kanalen plaatsen blijft een belangrijk aspect van social media. Want hoe denken we zelf niet over social media pagina’s die al maanden niet meer geüpdatet zijn? Belangrijk is wel om via je tracking te kunnen achterhalen indien bezoekers doorklikten op je social media. Zo kan je je potentiële klant volgen doorheen je digitale communicatienetwerk en je inspanningen meten en bijsturen.

Meetbare doelstellingen

Social media inzetten vergt uiteraard tijd! Tijd waarvoor je zeker graag iets in return wil. Bepaal daarom duidelijke doelstellingen. Wat wil je als bedrijf bereiken door het inzetten van social media? Ga ook zeker gericht targeten via advertising om kwalitatieve volgers te verkrijgen. Liever 1.000 goede fans dan 10.000 volgers waarvan 90% eigenlijk niet tot je doelgroep behoort. Blijf daarom ook weg van het kopen van likes en volgers. Je geeft hiermee zeker geen boost aan je reputatie en je krijgt er ook geen extra engagement mee.

Vergeet niet sociaal te zijn

Op social media vergeten bedrijven echter vaak om sociaal te zijn. Natuurlijk wil je je boodschap verspreiden, maar vergeet daarbij niet om de interactie met je fans aan te gaan. Zoek uit welk verhaal je je volgers te vertellen hebt en betrek hen hierbij. En vergeet vooral niet te luisteren. Zoek daarom ook uit wat over je bedrijf en product verteld wordt, zowel op social media als op andere websites.

 

Veel succes ermee!

Reacties

Schrijf een reactie