Welke fouten vermijden bij een e-mailcampagne?
Artex Logo

Welke fouten vermijden bij een e-mailcampagne?

Een halve dag je mailbox niet gecheckt? Dan bevinden zich waarschijnlijk tientallen mails met reclame in je inbox. Selecteren, selecteren, selecteren en deleten om vervolgens enkel de interessante mails over te houden. Vervolgens open je de mails. Ben je binnen 2 seconden niet geboeid? Alweer volgt de delete-knop. De mails die dan nog daadwerkelijk worden gelezen, los van persoonlijke en professionele mails, kunnen waarschijnlijk op één hand geteld worden. Maar hoe voorkom je als afzender dat jouw mail in de prullenmand belandt? Door veel voorkomende fouten bij de opmaak van een mail te vermijden. Hieronder hebben we de meest frequente ‘don’ts’ even op een rijtje gezet. Zo helpen we je alvast op weg bij het opstellen van de perfecte mail om jouw doelstelling te bereiken.

geert.jpeg

door Geert Neutens

Directie Artex

30-04-2019

‘Mails sturen om mails te sturen’

Vertrek niet vanuit de foute mentaliteit “we moéten 1x per week een mail uitsturen”. Op die manier ontstaat het gevaar dat je niet meer nadenkt over de boodschap. Uiteraard is het de bedoeling dat je een zekere frequentie aanhoudt. Alleen hoeft deze niet altijd voor 100% te kloppen. Als je eens een dag, week of maand geen content te vertellen hebt aan je doelgroep, sla het mailen dan over. Een mail zonder interessante materie voor je doelgroep loopt een groter risico op uitschrijven. Indien we dit kunnen vermijden door het mailen eens over te slaan, zal de openingsrate van je volgende mail des te groter zijn.

Op een ‘fout’ moment versturen

 “Wanneer heb je de meeste kans op een hogere opening- en click through rate?” is een vraag die vrijwel elke beginnende marketeer zich stelt. Hierop moeten we echter antwoorden dat er bijna geen enkel ‘algemeen juist moment’ is. Dit is volledig afhankelijk van je doelgroep, boodschap en de branche waarin je actief bent. Boodschappen met een B2B-context zijn al volledig anders dan in een B2C-markt, om maar één voorbeeld te noemen. Het is ook een kwestie van zelf even verstandig te reflecteren over wat eerder wel, of eerder niet zou werken. Zo kan je moeilijk een hoge CTR verwachten wanneer je je mail op een woensdagnacht verstuurt, of op 31 december om 23u … Denk dus goed na over waarom je op dat bepaald moment je boodschap wilt overbrengen. Het advies dat we hierbij geven: probeer, test en vergelijk. Alleen door dit effectief te doen en je resultaten na te gaan kan je conclusies trekken en zien wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Test verschillende momenten uit, vergelijk ze en bouw daarop verder om jouw doelgroep op het perfecte moment te bereiken.

 

“Vertrek niet vanuit de foute mentaliteit “we moéten 1x per week een mail uitsturen”. Op die manier ontstaat het gevaar dat je niet meer nadenkt over de boodschap. ”

 

Slechte indruk

Hoewel er tegenwoordig oneindig veel leuke templates bestaan met allerlei e-mail software, slaagt men er toch vaak in om onaantrekkelijke mails op te stellen. Sommigen willen veel afbeeldingen met weinig tekst, en anderen net het omgekeerde. Het is belangrijk hierin een goede balans te vinden zodat je doelgroep de boodschap vlot oppikt. Een professionele indruk is echt alles. Is het echt nodig om dat vlak blauw te maken? Waarom wel of waarom net niet? Een mail die professioneel oogt prikkelt je lezer om de content volledig door te nemen, zorg dus dat je bericht efficiëntie en bekwaamheid uitstraalt. Ook al zijn jouw posts puur B2B-gericht, dan nog moet je ervoor zorgen dat alles aantrekkelijk oogt voor de lezer.

Opbouw database

Bij het opzetten van een e-database voor het GDPR-tijdperk ging men uit van het feit ‘hoe meer e-mailadressen, hoe beter’. Niets is echter minder waar: 50 kwalitatieve mailadressen leveren vaak meer op dan 1.000 ontvangers die weinig met je producten/diensten te maken hebben. Ook vertrekt men vaak van het standpunt “we hebben een boodschap, we versturen dit naar iedereen!”. Sommige content kan voor de volledige database geschikt zijn, maar andere dienen dan weer enkel voor een bepaald segment (klanten, slapende contacten, koude leads n.a.v. een campagne, prospects waar je een face-to-face contact mee had …). Dat je bedrijf onlangs een award won mag dan wel interessant zijn voor iedereen, maar dat je btw-nummer onlangs werd gewijzigd is iets waar je ‘leads’ weinig boodschap aan hebben. Als je dus binnenkort start met de opbouw van een database, zorg er dan voor dat de segmenten goed zitten, zodat je telkens de boodschappen relevant kunt overbrengen ‘op maat’ van elke doelgroep. Probeer hier dan ook wel te allen tijde dubbele adressen te vermijden, anders heeft het weinig zin.

‘Nieuwsbrief #12’

Zoals reeds aangehaald in de inleiding wordt het grootste percentage van de mails al verwijderd alvorens ze te openen. Hoe komt dit? Dit hangt af van de verstuurder, het moment waarop men deze mail ontvangt en de specifieke boodschap, maar vooral de onderwerpregel is van belang. Niemand zit te wachten op titels zoals ‘nieuwsbrief van de maand’ of ‘laatste weetjes’. Een titel moet de nieuwsgierigheid prikkelen waardoor de lezer onmiddellijk wil weten waarover het gaat. Hou er wel rekening mee dat de betreftregel ook verband moet houden met de inhoud van de mail: zorg voor een topic die prikkelt, aansluit bij de doelgroep en vlot leest.

Conclusie met 5 tips:

 

  • Denk na wat je wilt vertellen en aan wie.
  • Stem je boodschap af op die bepaalde doelgroep.
  • Maak een planning voor je mails als leidraad en wees flexibel hiermee.
  • Test welke mails het beste voor je werken. Zowel op inhoudelijk als strategisch vlak, bv. door AB-testing.
  • Voor het versturen van een mail altijd dubbelchecken en jezelf afvragen: “Zou ik deze mail zelf openen?” of “Zou ik deze mail zelf lezen?”.

 

We wensen je alvast veel succes toe bij het opstarten van een mailtraject. Hulp nodig bij de opzet van een dergelijke strategie? 

 

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Reacties

Schrijf een reactie