Creëer samen uw Sweet Spot
Zo kom ik tot een ander nogal zoet maar betekenisvol begrip: Content Sweet Spot.
Als ik mijn doelgroep goed ken, hoe kan ik hen raken? Wat houdt hen bezig?
Daarover kunt u intern of met externen een boeiende brainstorm organiseren.
- Ga ervan uit dat uw doelgroep redeneert in termen van
“wat komt op me af, hoe evolueert mijn (professionele) wereld, wat betekent dat voor mij?”
Probeer dit voor uw publiek concreet te beantwoorden en stel dan enkele keywords op. - Hoe schat u de trends in voor uw business, waar bent u sterk in, welke ervaringen zijn er, hoe kunt u dit vertalen in values voor uw bedrijf?
Probeer uit te zoeken waar uw values matchen met hetgeen uw doelgroep bezighoudt.
Die match wordt de 'Content Sweet Spot' genoemd. In feite ligt daar het antwoord hoe u uw doelgroep kunt helpen met wat hen bezighoudt, hoe u vragen kunt beantwoorden en kunt inspelen op hun informatiebehoefte.
Inspelen op de informatiebehoefte?
Dit is veel breder dan commerciële productinformatie. Stel u op als uitgever, niet als marketeer. Breng dus content die antwoorden biedt op wat uw lezer echt bezighoudt, info die uw product overstijgt. “So useful, you would pay for it”, stellen de auteurs in hun boek.
Waarom denkt u dat grote voedingsketens hun klanten informeren rond recepten?
Of waarom onze klant IVECO haar markt informeert over de toekomst van de transportsector?
Juist, dit komt hun merkimago ten goede, wat via een doordachte verdere contentflow ongetwijfeld leidt tot leads en sales!
Ook relevant om mee te geven
In B2B is het aankoopproces langer. Daarom focust de contentstrategie hier eerder op leads, terwijl het in B2C meer draait om imago en perceptie.
Content Marketing is niet nieuw. Wat wél veranderde, is de noodzaak om het in te zetten.
Ten slotte heeft het ook veel te maken met pragmatisch denken en gezond verstand.
* ’Content Marketing, van marketeer tot uitgever’, Bart Lombaerts, Wouter Temmerman, Koen Denolf, Michel Libens
Lannoo Campus 2016