Social Media. From B2B to H2H*

*From Business-to-Business to Human-to-Human. Tijdens de vierde editie van ons ‘Good to know’ event gaf gastspreker Stefaan Lammertyn, Social Media Evangelist, veel praktische voorbeelden met heel concrete tips. Op het programma, volgende topics: wereld in verandering, sociale media anno 2018, kansen en valkuilen voor jou en je bedrijf, in de praktijk: B2B - H2H, the future is now.

Juni 2018  |  Stefaan Lammertyn  - Social Media Evangelist -

Boeiende marketingtijden

Het zijn boeiende tijden voor marketeers. Social media nemen almaar aan belang toe. Ook bedrijven moeten omgaan met de beeld- en like-cultuur van nu. Er is steeds meer technologie die ons leven makkelijker maakt. VR en AR bieden tal van creatieve mogelijkheden en worden steeds betaalbaarder. Hoe koppel je online- met offline-communicatie en ga je op een verstandige manier om met de nieuwe mogelijkheden? Elk bedrijf moet zich afvragen waar het nu staat en in welke richting het wil evolueren.

 

Vertrouwen in je bedrijf

Ga je bloggen, twitteren, zet je een facebook-pagina of YouTube-kanaal op? Het is belangrijk de juiste media en strategie te bepalen om je doelgroep te bereiken. Met een blog bv. kan je het imago van je bedrijf als expert ondersteunen. Social media helpen je om op een menselijke manier zaken te doen (H2H) en zo het verschil te maken. Je kan je bedrijf of organisatie een gezicht geven en dus bereikbaarder maken. Bovendien zorgen social media voor transparantie en openheid waardoor mensen je bedrijf beter leren kennen en vertrouwen krijgen.


De kansen van social media voor je business liggen dan ook op vele vlakken. Denk aan networking, merkbekendheid, relaties ondersteunen, klantenbinding, sensibilisering, klantensupport, expertise tonen, mensen met elkaar verbinden, storytelling en rekrutering.

     

    Het is belangrijk de juiste media en strategie te bepalen om je doelgroep te bereiken.

     

    Efficiënt social media inzetten. Enkele voorbeelden.

    • Twitter helpt je om geïnformeerd te blijven over je klanten en concurrenten, en om snel in te spelen op vragen van je klanten.
    • Mensen zijn belangrijk in je organisatie en een LinkedIn-profiel met een persoonlijke foto (in plaats van een logo) geeft je bedrijf een gezicht en verhoogt de betrokkenheid. Via de zoekfunctie kan je ook mensen en groepen zoeken die je wil volgen.
    • Via Facebook kan je interactie opbouwen met je doelpubliek en je klanten een blik achter de schermen van je bedrijf bieden. Hoe meer mensen je bericht liken, erop reageren of het delen, hoe belangrijker je bericht - volgens het algoritme van Facebook. Als het organisch bereik beperkt blijft, kan je door zo nu en dan te adverteren het bereik verhogen.
    • Steeds meer bedrijven zijn ook actief op Instagram. Belangrijk hier is om heel regelmatig te posten en natuurlijk ook je hashtags goed te kiezen, de trefwoorden waarmee je gevonden wil worden. Door advertenties nauwkeurig te cibleren kan je nieuwe doelgroepen bereiken.
    • WhatsApp wordt door veel mensen gebruikt en is dus ook een interessant extra kanaal voor klantensupport. Wist je trouwens dat je WhatsApp ook op je computer kan gebruiken?
    • YouTube is een zeer interessant kanaal, want video werkt. Je filmpjes hoeven echter niet altijd op en top professioneel te zijn om goed te scoren. Authenticiteit is de boodschap.
    • Sommige bedrijven zetten ook Snapchat voor hun business in, bv. voor communicatie rond de beleving van hun merk of product.

    Valkuilen vermijden

    De keerzijde van je aanwezigheid op social media is dat er ook heel wat valkuilen zijn. Mensen kunnen op social media negatieve reacties plaatsen die een risico vormen voor de reputatie van je bedrijf. Ook daar moet je op een goede manier mee om kunnen gaan. Met een vleugje humor, bijvoorbeeld.

    Ook privacy is een belangrijk punt, waar je conform de nieuwe Europese GDPR veel aandacht aan moet besteden.

      Tips van Stefaan in de praktijk

      • denk aan je grootmoeder (wat zou zij ervan zeggen?)
      • breng je eigen verhaal
      • wees creatief
      • toon dat jij de expert bent
      • kennisdeling is eigenlijk voorspel
      • give it a try
      • wees mediawijs
      • sharing is caring
      • content is king
      • maak ook online het verschil
      • zet die mentions af!
      • soms hou je hem beter (je wafel)

      Lees onze andere blogs

         Blog fouten bij een e-mailcampagne   

         Blog Impact van data