‘Mails sturen om mails te sturen’
Vertrek niet vanuit de foute mentaliteit “we moéten 1x per week een mail uitsturen”. Op die manier ontstaat het gevaar dat je niet meer nadenkt over de boodschap. Uiteraard is het de bedoeling dat je een zekere frequentie aanhoudt. Alleen hoeft deze niet altijd voor 100% te kloppen. Als je eens een dag, week of maand geen content te vertellen hebt aan je doelgroep, sla het mailen dan over. Een mail zonder interessante materie voor je doelgroep loopt een groter risico op uitschrijven. Indien we dit kunnen vermijden door het mailen eens over te slaan, zal de openingsrate van je volgende mail des te groter zijn.
Op een ‘fout’ moment versturen
“Wanneer heb je de meeste kans op een hogere opening- en click through rate?” is een vraag die vrijwel elke beginnende marketeer zich stelt. Hierop moeten we echter antwoorden dat er bijna geen enkel ‘algemeen juist moment’ is. Dit is volledig afhankelijk van je doelgroep, boodschap en de branche waarin je actief bent. Boodschappen met een B2B-context zijn al volledig anders dan in een B2C-markt, om maar één voorbeeld te noemen. Het is ook een kwestie van zelf even verstandig te reflecteren over wat eerder wel, of eerder niet zou werken. Zo kan je moeilijk een hoge CTR verwachten wanneer je je mail op een woensdagnacht verstuurt, of op 31 december om 23u … Denk dus goed na over waarom je op dat bepaald moment je boodschap wilt overbrengen. Het advies dat we hierbij geven: probeer, test en vergelijk. Alleen door dit effectief te doen en je resultaten na te gaan kan je conclusies trekken en zien wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Test verschillende momenten uit, vergelijk ze en bouw daarop verder om jouw doelgroep op het perfecte moment te bereiken.
Slechte indruk
Hoewel er tegenwoordig oneindig veel leuke templates bestaan met allerlei e-mail software, slaagt men er toch vaak in om onaantrekkelijke mails op te stellen. Sommigen willen veel afbeeldingen met weinig tekst, en anderen net het omgekeerde. Het is belangrijk hierin een goede balans te vinden zodat je doelgroep de boodschap vlot oppikt. Een professionele indruk is echt alles. Is het echt nodig om dat vlak blauw te maken? Waarom wel of waarom net niet? Een mail die professioneel oogt prikkelt je lezer om de content volledig door te nemen, zorg dus dat je bericht efficiëntie en bekwaamheid uitstraalt. Ook al zijn jouw posts puur B2B-gericht, dan nog moet je ervoor zorgen dat alles aantrekkelijk oogt voor de lezer.